tisdag, mars 14, 2006

Hora/vän

Det stöddiga lilla ludret bakom disken på kafét
log åt mig och sa:

- Tjugofem kronor tillbaks, varsågod!

Jag tackade, tog pengarna och min caffe latte varpå jag
styrde stegen mot mitt bord. Jag var själv men väntade
på den lille bögjäveln som skulle komma och hjälpa mig med en
inlämningsuppgift som vi fått i skolan. Ekonomi.
Man kan säga att jag är så fantastiskt dålig
på just ekonomi att jag förmodligen skulle kunna
uppträda på cirkus.
Nåja...
När jag slog mig ner så fick jag syn på några horor
som jag kände sedan tidigare. De satt vid ett bord vid
fönstret och pratade glatt med varandra.
Istället för att sitta själv så beslutade
jag mig för att samspråka med dessa horor medan jag
väntade på den lille bögjäveln.
Jag reste mig upp och gick bort till deras bord och blev genast
erbjuden en sittplats. Jag sträckte fram min hand till en surfitta
som jag inte kände igen sedan tidigare och presenterade mig.

- Hej, surfitta!

- Trevligt, beduinrunkare!

Eftersom vi gick på högskolan allihop så började genast stämma av
med varandra hur studierna har gått.
Jag berättade om uppgiften jag fått av hitlerjäveln på skolan och att jag varit
tvungen att inkalla den lille bögjäveln för att hjälpa mig. Alla horor kring
bordet - inklusive surfittan - visade mig sympati och medlidande.
Ekonomi är klurigt - i synnerhet när man är så sensationellt
dålig på det som jag är.
Efter en stund började det strömma in så mycket horor och bajspackare
i lokalen att jag kände mig nödgad att sätta mig vid mitt bord
igen så att ingen skulle ta min plats.
Det dröjde inte länge förrän den lille bögjäveln kom in genom dörren
till kafét - lätt röd av ansträngning i ansiktet.

- Tjenare bögjävel!, sa jag.

- Hej, beduinrunkare! Lessen att jag är lite sen, svarade han.

Vi slog oss ner vid bordet och det stöddiga lilla ludret kom fram till
oss och tog upp vår beställning av smörgåsar.
När smörgåsarna anlände till vårt bord var vi redan djupt involverade i
ekonomiska termer. Den lille bögjäveln förklarade att hitlerjäveln på
skolan hade minsann gett oss en lite knepig uppgift. Jag kunde inte
annat än att hålla med. Men vi löste faktiskt uppgiften till slut
och jag kände mig riktigt nöjd.

- Vad sägs om bio på onsdag?, frågade jag.

- Jag ska snacka med rövhålet också. Han vill nog också hänga med, svarade den lille bögjäveln.

- Det är lugnt. Jag har inte pratat med sprutludret än. Hon sa att hon ville hänga med hon också.

- The more, the merrier, replikerade den lille bögjäveln käckt.

Vi reste oss upp och klädde på oss.

- Sug min kuk, bögjävel!, sa jag.

- Ta dig i arslet, beduinrunkare! svarade han.

- Vi hörs imorgon om bion.

- Sure.

Innan jag gick ut hälsade jag på en bekant bajspackare som
var på väg in till kaféet.



Jisses vad kallt det är ute, tänkte jag.





***

4 kommentarer:

SkäggMike sa...

Spännande. Var det den här du pratade om för ett par månader sedan? Har något svagt minne om att du nämnde något om ett fik och elaka tilltal. Fast jag kan ju likaväl ha varit hög och inbillat mig det eller nåt.

Johan F. Wahlberg sa...

Det var den här texten. Tror jag. Tack! :)

Anonym sa...

*ler...bara ler*

Johanna sa...

inte klok du är