söndag, november 26, 2006

Örebro tur och retur [2.35:1]

– Hittar du dit?

Jag stelnade till innan jag svarade på Görans fråga.

– Nej, svarade jag och förbannade mig själv att jag inte
kollat upp det innan.

– Ok.
Vi hoppade in i bilen och åkte iväg.

Några veckor tidigare hade ett vernissagekort trillat ner
i brevlådan. Kortet var från bror Lars-Erik som hälsade
”Velkåmmen til min lilla planet”. Taget, tänkte jag.

Kortet fick bo på kylskåpsdörren.

Klockan hade hunnit bli lite efter sex och mörkret hade
sänkt sig över landskapet som vi åkte genom. Den regnprickiga
bilrutan fick bilar i motsatt körriktning att se ut som
passerande stjärnhopar och kometer. Mina tankar tumlade runt.
Vi var rymdresenärer som var på väg mot någons lilla planet.

Vi landade på en parkering en bit bort från konsthallen. En sista
cig och sedan klev vi in i ljuset bland rymdraketer, superhjältar,
stjärnor och orangutanger.

Några timmar senare satt jag, Mats och Göran på Bishops Arms och
diskuterade konst över en pilsner. Vi var utan tvekan överens.
Utställningen hade varit svinbra och väl värd resan.

Ibland är det lätt att känna sig stolt.




































4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade varit kul att va där...hälsa L-E plus familj

/W

Johan F. Wahlberg sa...

Sure! Utställningen pågår till 7 januari. Missa inte om du har vägarna förbi :)

Linda sa...

Åh vad jag blir avundsjuk.
Skymtade dessutom några av vännerna...snyft.
Jag ville ju också vara där.
Vad kul ändå att utställningen var så bra. Gurr sa också att den var dunder.

Johan F. Wahlberg sa...

Ja, det var tråksi att du inte kunde komma :( Du hade gillart. ;)