torsdag, maj 10, 2007

Under bältet

Linda berättade för mig härom morgonen om en bekant till henne som hört fel. Någon hade pratat om en ”fickspegel” men människan som lyssnat hörde ”fittspegel”. Det var roligt tyckte jag. Det var så roligt att jag hörde fel resten av dagen.

Här följer ett axplock av mina felhörningar:

Någon stackare pratade om ”flytthjälp”. Jag hörde ”fitthjälp”.

En annan människa skulle till ”Drottninggatan”. Jag hörde ”Rottinggatan”. Jag vet, det behöööver inte nödvändigtvis vara något sex- eller könsrelaterat med rotting. Men i sammanhanget så…

Däremot fanns det anledning att höra fel när någon pratade om mat. Klassikern ”fittgratäng” nådde mina öron.

Och så var det någon som pratade om träning och att komma i form:

– Fan, jag vill bli så där super-fit nu till sommaren.

Jovars, tänkte jag, alla vill väl bli super-fitta till sommaren.








14 kommentarer:

Ronnie sa...

Killen på ett av de där irriterande ring-in-och-vinn-pengar-programmen sade "skaffa dig en riktigt fittkropp till stranden i sommar" i direktsändning igår förmiddag. Det tyckte jag var jätteroligt.

SkäggMike sa...

Jag tycker att alla TV-människor borde tänka sig för lite mindre i fortsättningen.

Mer fadäser som "hon har kryptonit i fittan" tycker jag vore roligt.

Om jag nu hade haft en TV dvs...

Johan F. Wahlberg sa...

Ronnie: Haha! klockrent!

Skäggmike: Ja, apselut! Vad vore världen utan fittkroppar och kryptonitfittor? :D
Du får skaffa teve illa kvickt!

Fredrik H sa...

I ett par brallor från H&Ms nya kollekton Fit Sliq.

emma sa...

Alltid lika uppfriskande med felhörningar!
Om man åker spårvagn i centrala Göteborg kan man få höra de bevingade orden:
"Nästa, Bröstparken".
Där brukar jag gå av! (Och om man inte tycker att det är så kul med bröst, kan man gå av vid Brunnsparken istället.)
/tekannan

Johan F. Wahlberg sa...

Frebr: Haha! De hade jag precis glömt! sköna brallor. tack för påminnelsen :D

em: Heeeett! Tuttarna har en tendens att leta sig in lite varstans. i mobbilen har jag ibland bröstmeddelanden... ;)

Linda sa...

På tal om att höra fel, Gurr hörde inte fel men noterade att med lite vilja så låter det som Kraftwerk sjunger Cheeta, Cheeta, Cheeta i låten The Man Machine haha. Det skrattade vi gott åt i ca tio minuter.

Johan F. Wahlberg sa...

haha. tyska poprobotar som sjunger om cheeta är fett hett! :D

Sannan sa...

hm.. av nagon anledning kanner jag mig skyldig till dind ag av felsagningar..

Johan F. Wahlberg sa...

ohojdå. Där ser man. hehe! Tackar så mycket. Det var roligt. ;)

Sannan sa...

hahaa vilken tur da=)

superfitta till sommaren later det, det later mer som en skum glass som alla vill ha.

Pa tal om stationer sa ar ju t-banan ett alldeles ypperligt tillfalle for felhorningar..
Sags om bogdalen istallet for hogdalen..

Johan F. Wahlberg sa...

Haha! På nätet snubblade jag över fler platser i Stockholm:

Tekniska bögskolan
Pungsträdgården
Bögarmossen
Pökarängen
Hornsknull
Liljedolmen
Stjärtholmen
Ollonbergen
Häckrosen
Bajshamra
Danderyds kukhus

Moget. Yey! :D

Sannan sa...

hehe.. kanske inte moget men kul =P

Gillar tekniska bogskolan.. ^^

Johan F. Wahlberg sa...

Halleluja!